Strahovi nisu strašni

5 min čitanja

Knjiga o strahu uči i male i velike kako se s njim – sprijateljiti

Strah je jedna od osnovnih emocija koja se javlja kada percipiramo da je situacija u kojoj smo se našli prijeteća ili opasna. Knjiga o strahu izdavača Školska knjiga odlično dočarava razloge podjele prema kojoj emocije dijelimo na ugodne i neugodne, a ne na pozitivne i negativne. Strah je neugodna emocionalna reakcija. Međutim, on je neophodan za naše preživljavanje zbog čega ne može biti negativan. Njegova glavna funkcija je zaštita. Primjerice, strah od boli sprječava dijete da drugi put dodirne vruć štednjak. Prema tome, razvojni strahovi imaju veliku odgojnu važnost te su iznimno bitni u funkciji odrastanja i osamostaljivanja djeteta. Ova knjiga kroz pustolovine dječaka Strahomira uči djecu sve o strahu; zašto je strah važan, koja je njegova uloga i kako se sprijateljiti s njime.

Strahovi kod djece su dio razvoja

Kako je strah produkt evolucije i važan je za preživljavanje, on se javlja već u najranijoj dobi. Strahovi kod djece su očekivani i uobičajeni te se mijenjaju s djetetovim rastom i razvojem. U najranijoj dobi djeca se boje glasnih zvukova, naglih pokreta i nepoznatih osoba. Budući da još uvijek ne mogu govoriti, dječji strahovi su roditeljima vidljivi kroz ponašanje. Tek s trećom godinom dijete počinje verbalizirati ono čega se boji.

Predškolska dob sa sobom donosi polazak u vrtić i strah od odvajanja od bliske osobe. Ponekad se čini da se dijete boji vrtića jer plače kada ostaje u njemu. Međutim, nakon što izdrži nelagodu zbog odvajanja od roditelja, vrlo brzo otkrije čari vrtića. Djetetu zato u prvim danima vrtića treba pružiti toplinu i razumijevanje. Možete ga pratiti u vrtić i kratko se zadržati tamo, ali postupno smanjujte količinu vremena koju provodite s djetetom u vrtiću. Ako se dijete ni nakon dužeg razdoblja ne prilagodi, moguće je da se zaista boji nečega u vrtiću. Tada je bitno pokušati utvrditi što mu točno u vrtiću izaziva strah (nov prostor, druga djeca, odrasle osobe).

https://www.instagram.com/p/CMjh9ZosdXP/

Što kada napadnu čudovišta pred spavanje?

Jedna od karakteristika predškolske dobi je i nemogućnost razlikovanja mašte od stvarnosti. Djeca se često boje odlaska na spavanje i mraka zbog čega dolazi do regresije i želje za vraćanjem u krevet s roditeljima. U podlozi straha od mraka i spavanja često je zapravo strah od duhova, vještica, zmajeva i čudovišta. Ovi su strahovi obično potaknuti sadržajem iz medija ili pričama odraslih. Stoga je važno smanjiti izlaganje djeteta takvim sadržajima, posebice prije spavanja. Osim toga, za dodatni osjećaj sigurnosti osmislite zajedničke aktivnosti. Primjerice, zajedno pretražite cijelu sobu kako biste se uvjerili da u njoj nema čudovišta ili pak odaberite hrabru igračku koja će biti s djetetom u krevetu i štititi ga tijekom noći.

Ne može se na silu suočiti sa strahom

Još jedan strah izražen u ovoj dobi je strah od životinja. On je obično prolazan i počinje nestajati već oko pete godine. Kako biste pomogli djetetu da se suoči s ovim strahom,nemojte ga prisiljavati da prilazi ili dira životinju koje se boji. Umjesto toga, dozvolite djetetu da samo odluči kada će pristupiti životinji koja mu izaziva strah, a vi vlastitim ponašanjem pokažite kako se pristupa toj životinji. Također, prikažite životinju u zanimljivom svjetlu (primjerice: psi pomažu gorskoj službi, rade s policijom, pomažu osobama s invaliditetom).

Knjiga kao alat za pružanje podrške, ali i druženje

Knjiga o strahu je zbog šaljivih ilustracija i zanimljivih činjenica lako čitljiva i pristupačna djeci. S druge strane, zbog zanimljive je forme zanimljiva i roditeljima koji su u potrazi za alatima koji će olakšati pružanje podrške djeci u suočavanju s vlastitim strahovima. Ako roditelji žele potaknuti dijete da čita ovu knjigu i istražuje vlastite strahove, najbolji poticaj će biti pažnja i vrijeme koje će zajedno provesti uz Knjigu o strahu. Ova knjiga osvještava da su razvojni strahovi prirodni te ih se ne može i ne treba spriječiti. Uči djecu i roditelje da ono što mogu učiniti je prepoznati je li nam u nekoj situaciji strah koristan ili nije. U situacijama kada strahovi ne prate razvojne faze, kada ostaju dulje od predviđenog ili narušavaju svakodnevno funkcioniranje djeteta, važno je potražiti podršku stručnjaka za psihičko zdravlje.

Literatura:

Berk, L. (2008). Psihologija cjeloživotnog razvoja. Jastrebarsko: Naklada Slap. 

Mikas, D., Pavlović, Ž. i Rizvan, M. (2015). Strahovi djece predškolske dobi. Paediatria Croatica, 59(1), 1-6.

mag. psych. Tea Klepac