Trebaju li djeca znati čitati i pisati do kraja vrtića?

4 min čitanja

Djeca počinju učiti jezik od rođenja. Kako rastu i razvijaju se, njihove govorne i jezične vještine postaju sve složenije. Uče razumjeti i koristiti jezik kako bi izrazili svoje ideje, misli i osjećaje te komunicirali s drugima.

Tijekom ranog razvoja govora i jezika djeca uče čitanje i pisanje, vještine važne za razvoj pismenosti. Ova faza, poznata kao pojavni oblik rane pismenosti, počinje rođenjem i nastavlja se u predškolskim godinama.

Djeca vide i komuniciraju s tiskom kao što su knjige, časopisi pa i popisi namirnica u svakodnevnim situacijama puno prije nego što krenu u osnovnu školu. Roditelji mogu vidjeti kako njihovo dijete cijeni i uživa dok počinje prepoznavati riječi koje se rimuju, škrabati bojicama, isticati ulične znakove te imenovati neka slova abecede. Postupno, djeca kombiniraju ono što znaju o govoru i slušanju s onim što znaju o tisku i postaju spremna naučiti čitati i pisati, ističe Američka udruga za govor, jezik i sluh.

Jesu li govorni jezik i pismenost povezani?

Da. Iskustva govorenja i slušanja stečena u predškolskom razdoblju pripremaju djecu za učenje čitanja i pisanja u ranoj osnovnoj školi. To znači da će djeca koja polaze u školu sa slabijim verbalnim sposobnostima mnogo češće imati poteškoća u učenju vještina opismenjavanja od one koja to ne čine.

Jedna vještina govornog jezika koja je snažno povezana s ranim čitanjem i pisanjem je fonološka svijest.

Fonološka svijest je prepoznavanje da su riječi sastavljene od zasebnih govornih zvukova. Postoje razne aktivnosti usmenog jezika koje pokazuju prirodni razvoj fonološke svijesti djece, uključujući rimovanje i aliteraciju.

Dok se djeca zaigrano igraju zvukom, na kraju nauče segmentirati riječi u svoje zasebne zvukove i “preslikati” zvukove na tiskana slova, što im omogućuje da počnu učiti čitati i pisati. Djeca koja dobro obavljaju zadatke svjesnosti postaju uspješni čitatelji i pisci.

Što možete učiniti kao roditelj

Svom djetetu možete pomoći da razvije vještine opismenjavanja tijekom redovitih, svakodnevnih aktivnosti. Postoje i stvari koje možete učiniti tijekom planirane igre i čitanja.

Pokažite svojoj djeci da su čitanje i pisanje dio svakodnevnog života te da mogu biti zabavni i ugodni.

Aktivnosti za predškolsku djecu uključuju sljedeće:

  • Razgovarajte sa svojim djetetom i pritom imenujte predmete, ljude i događaje kojima ste okruženi.
  • Ponavljajte djetetove nizove zvukova (npr. “dadada, bababa“) i dodajte ih u riječi.
  • Razgovarajte sa svojim djetetom tijekom svakodnevnih rutinskih aktivnosti, poput kupanja ili obroka, i odgovarajte na njegova pitanja.
  • Privucite djetetovu pozornost na riječi u svakodnevnim okruženjima kao što su prometni znakovi, logotipovi i sl.
  • Pjevajte ili igrajte pjesmice s rimama.
  • Čitajte slikovnice i priče koje se usredotočuju na zvukove, rime i aliteraciju – naša preporuka je odlična glazbena slikovnica Četiri godišnja doba koju možete pronaći u najbližoj BIPI. Vrlo će brzo postati vaša nova najdraža priča!
  • Ponovno pročitajte omiljene knjige vašeg djeteta.
  • Usredotočite djetetovu pozornost na knjige pokazujući na riječi i slike dok čitate.
  • Omogućite djetetu različite materijale za poticanje crtanja i pisanja (npr. bojice, papir, markeri, boje za prste).
  • Potaknite svoje dijete da opiše ili ispriča priču o svom crtežu i zapiše riječi.

Sad je idealno vrijeme za zajedničko uživanje u čitanju i otkrivanju novih svjetova. Ako vam nedostaje ideja što čitati  sa svojim mališanom, istražite kolekciju glazbenih slikovnica u BIPI – radi se o predivnom serijalu slikovnica Školske knjige. Interaktivne pričice oživjet će i nadopuniti priču glazbom i zvukovima!