Igraonica Upoznajte i primjereno potičite faze crtanja, aktivnosti koja izgrađuje djecu 14. svibnja 2021. 4 min čitanja Črčkarije, gugutanja, pjevušenja… Sve su to načini na koje dijete komunicira s okolinom i pomoću kojih se emocionalno izražava. Sve su to počeci razvijanja likovnih i glazbenih talenata koji su povezani s razvojem tjelesne motorike. Razgovorom potičite likovno stvaralaštvo Dijete do svoje treće godine uglavnom svoje likovno izražavanje pokazuje preko šaranja. U toj fazi djetetu nije bitno što crta, nego kako crta. Pokreti ruku, držanje olovke ili bojice i stvaranje nečeg novog na praznom listu papira stvari su kojima je dijete fascinirano. Faza šaranja je zapravo faza u kojoj se dijete upoznaje s okolinom i zato treba poticati razvoj likovne sposobnosti djeteta. U ovoj fazi razvoj likovne sposobnosti djeteta treba poticati približavanjem i objašnjavanjem postupka crtanja. Približite djetetu posljedice koje donosi aktivnost ruke. Pokažite kako i vi, kada povučete olovku po papiru, ostavite trag. Zatim razgovarajte o nacrtanom. Primjerice: “Pokaži mami kako držiš bojicu dok ovo bojiš. Pokaži kako napraviš crtu”. “Između treće i pete godine traje faza slučajnog prikaza stvarnosti kada djeca otkrivaju boje, oblike i crte.” Nešto starija djeca – u dobi između 3 i 5 godina – već ovladavaju motoričkim sposobnostima potrebnima za crtanje. Ta su djeca fokusirana na ono što crtaju, ali i na ono kako nacrtano nazivaju. I u ovoj je fazi važno razgovarati s djecom o njihovim crtežima, a usput ih poticati da što više pričaju. Pitanja poput: “Što je najveće na crtežu? Koji su predmeti crvene boje?” uvelike će doprinijeti i razvoju govora. Svakako nećete pogriješiti ni s pitanjem da vam djeca ispričaju cijelu priču o svome crtežu. Osim toga, u ovoj fazi dijete možete potaknuti na likovno izražavanje nudeći mu raznovrsne materijale i alate za crtanje: različite debljine bojica, flomića, tekstura i veličina papira. Djeca između 4 i 6 godina su najkreativnija U fazi namjernog subjektivnog prikazivanja stvarnosti, između četvrte i šeste godine, dijete je najkreativnije. Crteži su tada najmaštovitiji te djeca, iako se trude prikazati sličnost nacrtanog i stvarnog, nisu opterećena da crtež bude potpuno realističan. U ovoj fazi djeca povezuju nacrtane elemente u cjelinu, ispunjavaju cijeli papir te koriste puno boja i oblika. Djetetov likovni razvoj potaknite razgovorom o tome što vam se sviđa na crtežu, odnosima nacrtanih elemenata te traženju sličnosti i razlika između njih. “Omogućite djetetu doživljaj koji će pobuditi njegov interes i osjećaje, a koje će izraziti putem crteža.” Između pete i sedme godine traje faza namjernog objektivnog prikazivanja stvarnosti, odnosno jednostavnijih crteža i slika. Djeca crtežom nastoje prikazati stvarnost ili događaj. Crteži tada imaju više detalja, a nacrtani elementi odgovaraju predmetima u stvarnosti. U ovoj fazi djeca su manje maštovita i uglavnom crtaju elemente poput čovjeka, životinje i kuće. Razgovarajte o crtežu, o elementima i njihovoj poziciji na crtežu, kao i emocionalnim doživljajima vezanima uz crtež. Primjerice: “Tko je sve nacrtan? Zašto on plače? Kako se ti osjećaš dok to crtaš?” i sl. Svoje prve likovne produkte djeca počinju stvarati tijekom prva četiri razreda osnovne škole. Ujedno je to i razdoblje kada se prepoznaju likovno nadarena djeca. Dajte djetetu slobodu u crtanju Crtanjem djeca razvijaju sposobnosti motoričke koordinacije i preciznosti, taktilne osjetljivosti, samostalnosti, samoevaluacije, samokontrole, samopouzdanja, osjećaja za lijepo, opažanja i vizualnog pamćenja. “Crtanjem se razvijaju radne navike, a ono djetetu pomaže i kod planiranja, rješavanja problema te likovno-kreativnog mišljenja.” Dijete crtanjem razvija i divergentno mišljenje, što ukazuje na važnost kreativnih zadataka u razvoju dječje mašte. Zato, umjesto da djetetu sami dajete likovno rješenje, dopustite mu slobodu u radu bez kritiziranja, sugeriranja i poučavanja. Također, važno je omogućiti mu i dovoljno vremena za aktivnost. Ipak, budite zainteresirani za crtež djeteta, razgovarajte o njemu, prihvatite djetetovo tumačenje crteža i nježno mu pomozite u tome. U ovim vrstama aktivnosti promatrajte dijete, ohrabrujte ga i nenametljivo potičite. Jelena Raguž, mag. paed. Vezani članci Zdravlje Uz ove savjete pobijedite bolno dojenje Djeca Ovo su najbolje igre za djecu koje ne uključuju tehnologiju Uz BIPO klub karticu ostvari razne pogodnosti! Postani član